Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

TÁMOP-3.1.4.C-14 - Szeptember 23-án, egészségnap keretében a tanulók ötféle programon vettek részt 20-22 fős csoportokra osztva. Egy- egy program 45 perces volt, köztük 10 perces szünetekkel. Az egészségnap részeként minden gyerek ebédet is kapott, mely természetesen az egészséges táplálkozás elve mentén készült (gyümölcsleves, natúr csirkemell zöldséges rizs körettel és káposztasalátával).

 

  • Az egyes programok:
    • 1.    Előadás

20. terem: A tanulók előadáson vettek részt, melynek során megismerhették az egészséges életmódot, hangsúlyt kapva az egészséges táplálkozás és mozgás. Összekapcsolva a következő helyszín (mérőállomás) feladataival, megismerhették a következő fogalmakat: testtömeg-index, testzsírszázalék, vitálkapacitás, vérnyomás és pulzus. Az előadást Lucz Janka tanárnő tartotta.

    • 2.    Egészségügyi mérések

25. terem: A tanulók az előadáson elhangzottakat kipróbálhatták, mértek vérnyomást, pulzust, testzsírszázalékot, BMI-számot, vitálkapacitást, vércukorszintet. A kapott eredményeket előre elkészített papíron rögzítették és kiértékelték. A normál értéktől eltérő számokat, eredményeket átbeszélhették az iskola védőnőjével. A méréseket Bor Marietta kolléganő és Soósné Csik Erzsébet védőnő végezték.
A diákoknak főleg a mérések (pl.: testzsírszázalék) tetszettek, de az előadáson is figyeltek, illetve rendszeresen hozzászóltak és kérdeztek a témában. Reményeink szerint az egészséges énkép kialakítását elősegítik az egészségnapon hallottak.

    • 3.    Saját testsúllyal végzett mozgások

Bevezetésben egy rövid történeti összefoglalót kaptak a diákok Kálóczi József tanár úrtól: a sajáttestsúllyal végzett funkcionális tréningről, az előzetesen már megismert három eszközről: a szerek (TRX, Kettlebell és a Fittball) története, majd ezt követően három (TRX-KB-FB) gyakorlati hely kialakításával köredzés keretében megismerkedtek 2-3 alapgyakorlattal (10-10-10 p), folyamatos szakmai felügyelet mellett, tanácsadással.
TRX: egy hordozható, felfüggeszthető funkcionális tréning eszköz, A TRX az amerikai haditengerészet elit csapatától indult útjára.
Bemelegítés: Az órát bemelegítéssel, átmozgatással kezdtük, majd jött egy kis kardió. Kiindulásként egy intervall gyakorlatsorral indítottunk, hogy kellőképpen bemelegedjünk a gyakorlatokhoz. A 40 másodperc munka-20 másodperc pihenő, 2 kör.
Gyakorlatok: 1) Guggolásból felhúzás tricepsz nyújtással; 2) Biceps curl (bicepsz hajlítás); 3) Triceps press.
Kettlebell: vagy más néven girya egy tradicionális orosz vas súlyzó, ami leginkább egy olyan ágyúgolyóra hasonlít, amelynek fogantyúja van.
Kezdő kettlebell edzésterv: a gyakorlatokat megpróbáljuk folyamatosan egymás után végezni szünet nélkül. A ciklus után van pihenő, addig ameddig a pulzus visszaáll. Összesen 2-3-szor ismételd meg a ciklust.
 Bemelegítés: gimnasztika.  Ciklus: 1) 20 szumó felhúzás; 2) 10-10 nyolcas figura irányonként; 3) 20 két kezes swing.
Fittball: 1910. Prevenció / megelőzésben az izmok, ízületek mozgékonyságának, flexibilitásának és erejének fenntartásában és javításában.
Hasprés (3x10 db): kiinduló helyzetnél a csípő kissé lelóg a labdáról;a gyakorlat közben a fej nem előzheti meg a törzset. Ellentétes kar-láb emelés (2x10 db): csípő a labda közepén; láb és kar nem emelkedhet a támaszkodó váll fölé. Medence emelés (2x10 db): csípőemelésnél a váll-csípő-térd egy vonalban; labda begördítése közben a sarkak végig a labda közepén.
A fenti alapgyakorlatokból a fiatalok kiválóan profitálhatnak. A sporteszközök (FB-KB-TRX) alkalmasak a teljes test erősítésére (fizikai és pszichés képesség fejlesztése:erő, állóképesség, robbanékonyság, lazaság, küzdőképesség, akarat, stb.), miközben extrém módon segít a zsír égetésében is.

    • 4.    Asztalitenisz

Az óra elején rövid ismertetőt tartott Villányiné Csatos Éva tanárnő az asztalitenisz szabályairól, technikáiról. Megemlítette a külföldi és a magyar vonatkozású versenyzőket. Meglepődtek a sikeres magyar eredményeken. Ezután következett az óra gyakorlati része. A 4 db felállított asztalon játszottak a gyerekek nagy lelkesedésessel. A sportolás végén ásványvizet és müzli szeletet kaptak a diákok. Akik kimagaslóan teljesítettek, azok nagy tábla csokit is kaphattak. A legtöbben nagyon ügyesek voltak a játék során, a megadott időt kihasználva, végig játszottak.
Ez a sportág nagyon jól fejleszti a gyerekek ügyességét, állóképességét, hajlékonyságát, robbanékonyságát.

    • 5.    Streetball

Takács József tanár úr a Balaton parton tartotta a foglalkozást a tanulóknak. Először ismertette a kosárlabda játék kialakulásának történetét, ami egy véletlen tanári ötlet eredménye volt az Egyesült Államokban 1891-ben /Dr. James Naismith/. Majd az ebből fokozatosan kialakuló utcai kosárlabdázás, és az egypalánkos játék kialakulásának ismertetése következett. A szabályok ismertetésével folytatta, majd a segítő felsőbb éves diákok bemutatták magát a játékot. Végül a hátralévő időben a résztvevő osztályok csapatokat alkottak és kipróbálták a játékot. A segítők szükség szerint beszálltak játszani. A tanulók többsége igen pozitív hozzáállást tanúsított.
Ez a sportjáték elsősorban a szabadidő hasznos és egészséges eltöltéséhez nyújt lehetőséget. Viszonylag kevés személlyel is játszható /2:2, 3:3/, nem igényel bonyolult szervezést. Csupán egy pálya és egy labda szükséges hozzá. A fizikai képességeket kiválóan fejleszti. Állóképesség, gyorsaság, lábizom erő, gyorsaság és labdás ügyesség egyaránt fejleszthető. Plusz maga a sportolás élménye is jelentős.
A játék gyors, gyakran változóak a feladatok /védő-támadó/, ettől is népszerű. A gyakori pozitív élmény /kosárszerzés/ tetszett legjobban tanítványainknak.

Fotók a programról

Projekt oldala

IWIWGoogle bookmarkFacebook